fbpx

RE:
VIEW

Architekci ekosystemu WordPress

WP Engine udowadnia, że w obecnych czasach można budować firmę z wartościami. Rozwijać produkt, pomagać innym, zmieniać 39% świata

Autor:RAFAŁ ROMANOWSKI
Opublikowano:11 LUT, Czwartek

- W WP Engine zajmujemy się tzw. managed WordPressem, czyli rozbudowanym hostingiem najpopularniejszego CMS’a na planecie. Cały ekosystem WordPressa to globalnie około 39% sieci internetowej. A to przekłada się na około 120 milionów stron internetowych - zaczyna rozmowę Karol Harabasz, Engineering Manager w WP Engine.

Rozmawiamy w designerskich wnętrzach biurowca Imperial Business Center na krakowskich Łagiewnikach. Od ponad roku WP Engine organizuje tu swą siedzibę. Dyskretne światło, eleganckie meble, wysokiej jakości materiały, pełne kolorów pomieszczenia. Coworkingowo, zdecydowanie nie korporacyjnie. Serwują dobrą kawę...

- My nie jesteśmy korpo - podkreśla Karol. I dodaje, że typowa korporacja nie zdecydowałaby się na tyle nieszablonowych rozwiązań, jakie codziennie towarzyszą pracy w ich firmie. Jakby na dowód tych słów o nogi zaczyna nam się ocierać czarno-biały kot, a zza węgła zerka na naszą rozmowę miniaturowy pies chihuahua...

- Kot Grażyn + pies Frania. Towarzyszą nam w pracy, są dyskretne, pełne uroku. Trudno powiedzieć, czy akurat jesteśmy firmą, gdzie preferuje się zwierzęta. Ale tak się akurat złożyło, że te zwierzaki są cały czas obok nas i to jest fajne - uśmiecha się Karol.

Poznajemy się

Tak, zgadliście. Chcemy poznać tę stosunkowo nową, na krakowskim rynku, firmę. Spędzimy dziś z zespołem WP Engine cały dzień w modnych przestrzeniach ich industrialnego biura. Pod koniec dotrze do nas, że słowa Karola nie są typowo marketingową gadką. Ekipa dobrana jest starannie, każdy wie, co ma robić. Ale trudno w tym szukać zasad od linijki, twardych korpo-regulacji czy sztywnej atmosfery.

Wręcz przeciwnie. Relacje są naturalne a dzięki temu bardzo pozytywne, współpraca pełna zrozumienia. Mimo poważnych zadań, jakie każdego dnia wykonują członkowie zespołu, komunikacja jest wzorowa. A zespół naszych rozmówców okazuje się dobrze naoliwionym organizmem.

- Pracowałam dotąd w kilku firmach. Od innych organizacji odróżnia nas to, że nasza praca jest twórcza, a nie odtwórcza. Czyli nie mamy menadżerów, którzy mówią nam "macie zrobić to, to, czy to, na przyszły tydzień". Sami wymyślamy rozwiązania biznesowych problemów - zaznacza Ilona Kędracka, Product Owner.

Czyli sprawczość, decyzyjność, zaufanie od szefów. A organizacyjnie budowanie struktur od zera wg intuicji obeznanych z tutejszym rynkiem członków zespołu.

Skąd ten model?

WP Engine to renomowany dostawca usług hostingowych, dedykowany do witryn i aplikacji opartych na WordPress. Powstali w 2010 roku. Na główną siedzibę firmy obrano Austin w Teksasie (USA). Właśnie tam, przedsiębiorca internetowy Jason Cohen powołał do życia WPE, wyczuwając, że przez kolejną dekadę obsługa stron opartych na silniku WordPress może okazać się dobrym biznesem.

Dziś firma obsługuje już ponad 150 tysięcy klientów. Od znaczących marek, jak Dropbox, Soundcloud, National Geographic, AMD czy Microsoft, aż po drobnych graczy, rozsianych po całym świecie. Obsługuje WordPress jako platforma typu open source, która umożliwia dostosowanie systemu zarządzania treścią (CMS) do parametrów konkretnej firmy, zamiast dostosowywania firmy do systemu CMS.

Ich platforma wzbogaca WordPress o narzędzia programistyczne, zarządzanie chmurą, zabezpieczenia i analizy. Dzięki temu klienci mogą szybciej tworzyć i wdrażać wysoce wydajne produkty. Usługi WPE nie są może tanie, ale chwalone przez użytkowników, jako te z wysokiej półki.

Od samego początku starają się odróżnić od innych hostingowych graczy, m.in. zaangażowaniem w pomoc dla NGO'sów, organizacji charytatywnych czy rozmaitych ruchów społecznych. Otwarcie komunikują wsparcie logistyczne dla stron m.in. ruchu Black Lives Matters czy organizacji walczących o demokrację w krajach arabskich.

Nie kryją się

Udaje się. W programistycznym światku WP Engine uchodzi trochę za awangardę. Bo choć jest liderem w swoim segmencie, to otwarcie komunikuje różnice z konkurentami. M.in. działając głównie z Teksasu (tam właśnie rośnie obecnie technologiczna przeciwwaga dla wiodącej Doliny Krzemowej w Kaliforni). I mimo skali działania nie definiując się ani jako firma-moloch, ani też - wzorem wielu - jako rosnący i mocno doinwestowany startup.

Zgodnie z globalnym trendem firma "stawia na ludzi". Z tym że tu faktycznie każdy, kto dołącza do ekipy WP Engine, może czuć się potraktowany indywidualnie. Heather Brunner, dyrektor generalna, ma niezwykłą zdolność rozpoznawania swych pracowników z imienia, nazwiska czy podstawowej charakterystyki. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że w WPE pracuje blisko 1000 osób i to w kilku biurach na całej planecie (oprócz Austin m.in. San Francisco, Londyn, irlandzkim Limerick czy - od 2020 roku - w Krakowie).

- Nie wierzyłem w to. Ale gdy jako nowo zatrudniony przyleciałem do centrali w Austin i przypadkowo spotkałem Heather w windzie, przywitała mnie słowami: "cześć Andrew, co u Ciebie słychać? jak dzieci?". Zdumiewające, przecież widzieliśmy się na żywo po raz pierwszy w życiu. Wiem, że to jej znak rozpoznawczy, bo wiele osób wspominało mi o tej niezwykłej zdolności - mówi Andrzej Kawula, Senior Software Engineer w WP Engine.

Mirosławowi Dąbrowskiemu, Agile ICF Coach w WP Engine podoba się otwartość na pomysły, elastyczność w podejmowaniu decyzji i ciekawy zespół, który do firmy trafia po dłuższym procesie rekrutacji.

- Jednym z niesamowitych plusów WP Engine jest to, że to firma w 100% produktowa. Czyli to, w którą stronę rozwija się produkt oraz w jaki sposób jest kształtowany, oraz jak kultura firmy będzie się rozwijała na przestrzeni lat, jest w 100% w decyzyjności firmy. Brzmi to trochę jak gadka z korporacji, ale pomyślcie i zobaczcie, że w większości firm, które mają swoje prezencje w Polsce a centrale w innych krajach, najczęściej wygląda to jednak inaczej - mówi nam Mirosław.

Po latach pracy jako agile'owy coach dla uznanych firm, zdecydował się na stałe osiąść w WP Engine. Przekonuje nas, że gdyby nie dobre zdanie o firmie, może jego droga potoczyłaby się inaczej.

- Choć budowanie zespołu przypadło nam na trudny czas, zdążyliśmy się już zgrać i bardzo polubić. Chcecie? - kusi nas kawałkiem własnoręcznie odlanej tabliczki czekolady. Z Warszawy, gdzie mieszka na co dzień, przywiózł dziś całą walizkę czekolad o różnych smakach i wzorach. Częstuje nas i swoje koleżanki / kolegów, z których większość widział przez miesiące 2020 roku jedynie na ekranach Teams'ów.

Instalacją nowego centrum R&D WP Engine w Polsce zajmuje się Zygmunt Dyras, dyrektor oddziału w Krakowie. Opowiada, kogo w pierwszej kolejności i wg jakiego klucza, szuka firma.

- Zależy nam najbardziej na deweloperkach i deweloperach, którzy są zmotywowani do tego, aby rozwijać się technicznie, pracować nad trudnymi problemami technicznymi i biznesowymi i być zadowolonymi z życia ludźmi. Coś, co nas wyróżnia to m.in. możliwość poznania całego cyklu życia produktu i tzw. projekty greenfield - wylicza Zygmunt.

Potwierdza przy tym, że firmy nie interesuje fragmentaryczna kontrola na odosobnionymi cyklami pracy nad produktem, a jego całościowa wizja i efektywne wcielenie w życie, od postawienia problemu biznesowego przed zespołem, do wypuszczenia projektu na świat.

Zygmunt, choć o produktach WP Engine może opowiadać godzinami, wraca do mocno podkreślanej kwestii społecznego wymiaru działalności firmy:

- Oprócz tego, że prowadzimy biznes i sprzedajemy elementy naszego ekosystemu DXP dla WordPressa, pomagamy różnym NGO'som, organizacjom charytatywnym. Staramy się być obecni tam, gdzie możemy w wymierny sposób polepszyć czyjeś życie - deklaruje w rozmowie z Re:view.

Różnorodni pięknie

Aby nie działać tylko fasadowo, WP Engine bardzo mocno podkreśla swoje przywiązanie do wartości Diversity & Inclusion. Zdaniem Pauliny Habudy, Senior Talent Advisor WP Engine otwartość na różnorodność to jeden z filarów ich biznesu:

- Kwestia D&I, która od pewnego czasu zaczyna być ważna dla coraz większej liczby osób, u nas wspierana jest od początku istnienia firmy. W WP Engine nie jest to pustym frazesem. Mamy autentyczne narzędzia i inicjatywy, które mają wspierać różnorodność - zapewnia Paulina.

Chihuahua Frania siedzi jej na kolanach i bacznie obserwuje ruchy naszej kamery. Gdzieś tam, w oddali, do Zygmunta łasi się kot Grażyn. Pogramy w bilard, potem idziemy na obiad. Rozmawiamy o tym, co wyróżnia WP Engine na mapie programistycznych centrów R&D w Krakowie i Polsce.

- 66% naszego zespołu kierowniczego to kobiety. Globalnie 30% naszych pracowników nie posiada stricte kierunkowego wykształcenia wyższego. Aż 33% naszych pracowników to osoby kolorowe. 8% naszych pracowników identyfikuje się jako osoby LGBTQ - słyszymy w firmie.

Krótka filozofia WP Engine?

Heather Brunner, CEO WP Engine i jej słowa z nieformalnego manifestu firmy: "możesz być gejem, demokratą, republikaninem, żydem, muzułmaninem - będziesz traktowany jak równy sobie. Ludzie mają poczucie własności, kiedy mogą być tym, kim są”.

Na razie krakowski zespół WP Engine liczy blisko 30 osób i planuje dwukrotnie powiększyć zespół. Jeszcze w 2021 roku.

podziel się

  • facebook
  • linkedin
  • twitter
  • pinterest
  • email

re:
Architekci ekosystemu WordPress
VIEW

następny artykuł
Re:view lubi ciastka. A ciastka to cookies. Re:view na Twoim mobajlu, kompie czy tabku to ciastka na talerzu. I to oznacza, że się na nie zgadzasz. Ok
Chcę dowiedzieć się więcej