fbpx

RE:
VIEW

Biznes nie kwitnie bez człowieka

W czasach boomu na sztuczną inteligencję wydaje się, że to technologia będzie głównym motorem napędowym nowoczesnych usług biznesowych. Kongres ABSL Summit przypomina, że rozwój biznesu nie jest możliwy bez człowieka. I to właśnie czynnikowi ludzkiemu w biznesie poświęcono wiele dyskusji podczas tegorocznej odsłony imprezy, dotykając takich zagadnień jak: zdrowie psychiczne, rola liderów w zespole, kształcenie kompetencji czy zderzenie pokoleń w firmie

Autor:DAGMARA MARCINEK
Opublikowano:24 CZE, Poniedziałek

Z pozoru obecny pracownik nie ma na co narzekać - wysokie pensje, kreatywne benefity, praca hybrydowa z dowolnego miejsca. Jednocześnie aż 78 proc. pracowników określa swój stan dobrostanu jako “niewysoki”, 45 proc. osób cierpi z powodu wypalenia zawodowego, 20 proc. ma poważne symptomy depresji.

Te statystyki padły podczas rozmowy Anny Karolskiej, HR Lead z BAT DBS Poland z psycholożką Małgorzatą Ohme, na panelu dotyczącym wypalenia zawodowego. Rozmówczynie podkreślają, że żyjemy w niepewnych czasach, w czasach pełnych lęku spowodowanego najpierw covidem, a potem wojną za naszą granicą. Ale też inflacją, kryzysem ekologicznym.

Jak zauważa Małgorzata Ohme, każdy z tych czynników uderza w inne struny naszej psychiki, powodując innego rodzaju lęki - uświadomione, bądź nie. To dlatego tak ważne dla biznesu jest wspieranie odporności psychicznej pracowników.

Jak to robić? Jak wskazały panelistki, jednym ze sposobów jest projektowanie przestrzeni inkluzywnych, dostosowanych do ludzi o różnych potrzebach. Niezwykle istotne są wszelkie działania prewencyjne, a także wspieranie psychoterapii - choć najczęściej to już leczenie efektów.

Power people

Ważna również jest osoba lidera i sposób zarządzania zespołem, a także atmosfera w firmie - szczególnie to, co płynie od osób na kierowniczych stanowiskach - jeśli w biznesie jest miejsce na otwarte mówienie o swoich problemach, pracownicy czują się bezpieczniej. Od liderów oczekuje się dziś otwartości i uważności, nie tylko dowiezionych KPI i dobrych prezentacji.

- Potrzebujemy power people, a nie Power Pointa - nie mają wątpliwości rozmówczynie.

Kolejny panel poświęcon0 zdrowiu psychicznemu jako walucie biznesu. Rozmówcy (Anna Karolska z BAT i Robert Jarema z Longevity Center), zwracają uwagę na to, że choć obecnie modny jest work-life balance i well-being, firmy często traktują sprawy związane z samopoczuciem jako dodatkowy benefit w postaci jednorazowych wydarzeń organizowanych w biurach. A najczęściej brakuje holistycznego podejścia do tematu zdrowia psychicznego.

Tymczasem stres jest pierwszym krokiem do poważniejszych chorób, nie tylko fizycznych, ale i psychicznych. Problemy mentalne są o tyle trudniejsze do wykrycia, że niewidoczne gołym okiem. Ekspert z Longevity wskazuje jednak, że “lampka ostrzegawcza” może zapalić się już podczas corocznych badań. I na przykładach wskazuje, jak wiele informacji o naszym zdrowiu (psychicznym i fizycznym) można wyczytać z rozszerzonych badań krwi, np. monitorując poziom kortyzolu.

X vs. Z - czy trwa wojna pokoleń?

“Zetki” chcą dużo zarabiać, a niewiele robić, to “płatki śniegu” oczekujące szybkich sukcesów, dbające o swój work-life balance. “Iksy” za to uwielbiają zostawać po godzinach, bo tylko ciężką, systematyczną pracą można osiągnąć awans - swoją rozmowę o zderzeniu pokoleń w biznesie Amelia Krysiak (Founder & CEO at Sieć Młodych Liderek) oraz Agnieszka Orłowska (Vice President ESG ABSL) rozpoczęły od wymieniania krzywdzących obie generacje stereotypów.

To nie jedyna sesja podczas tegorocznego ABSL Summit poświęcona różnicy w pracy między pokoleniami. Natomiast podczas tego spotkania rozmówczynie dzieliły się swoimi doświadczeniami z pracy, wskazywały na różnice i podobieństwa w podejściu do biznesu.

- Jesteśmy idealistami, wierzymy, że możemy naprawdę zmienić świat, częściej też podejmujemy decyzje pod wpływem emocji. Bywamy też niecierpliwi. Trudno nam się dziwić, wychowaliśmy się w czasach, gdzie na każde pytanie można w kilka sekund znaleźć odpowiedź w internecie, a każdą rzecz można kupić w kilka chwil z dostawą do domu - mówi Amelia Krysiak.

- O pokoleniu X mówi się, że są pracoholikami, są skupieni na karierze, mogą pracować od rana do nocy. Ten etos pracy też nie wziął się z niczego, jako pokolenie musieliśmy udowodnić, że Polska jest krajem, który się rozwija, że to dobre miejsce na biznes - tłumaczy natomiast Agnieszka Orłowska.

Czego więc te pokolenia mogą uczyć siebie nawzajem? Przede wszystkim wartości - dla generacji X to lojalność, jakość i poczucie obowiązku, dla pokolenia Z - chęć zrobienia czegoś co wpływa na poprawę jakości życia. Jak tłumaczy Amelia Krysiak dla nich ekologia, inkluzywność czy ESG to nie “nowe trendy” w biznesie, tylko codzienność, coś zupełnie naturalnego. Tak jak i AI, które dla X-ów ciągle jest nowością, a dla Zetek narzędziem wykorzystywanym, by ułatwić pracę i oszczędzić czas.

Co motywuje pokolenie Z do pracy w danej firmie? Kreatywne zadania, możliwość podejmowania decyzji i szansa na rozwój.

Rozwój pracowników, to rozwój biznesu

Wśród paneli poświęconych człowiekowi w biznesie, znalazły się też te krążące wokół rozwoju pracowników i osiągania sukcesu. Jednym z nich był panel “Living for learning”, w którym wzięli udział Natalia Gozdowska (Business Development Director at Altkom) i Bartłomieja Nita (Vice-Rector for Finance and Development at Wroclaw University of Economics and Business).

Jak mówi przedstawiciel wrocławskiej uczelni dziś trendem jest “lifelong learning” ludzie chcą nieustannie się kształcić i zdobywać wiedzę. Tytuł magistra nie jest już wystarczający, bo żyjemy w czasach, w których technologie czy trendy np. w zarządzaniu ciągle się zmieniają. Ogromną popularnością cieszą się kursy, czy studia podyplomowe, które pomagają podnosić kompetencje, nadążać za zmianami.

Zmienia się też styl życia, zmieniła się forma pracy na hybrydową. I na te nowości muszą odpowiadać uczelnie - wirtualne laby, lekcje online, elastyczne grafiki. Studia prowadzone w dużej mierze online, sprawiają, że korzysta z nich więcej osób, ale też zwiększyły konkurencję między uczelniami. Już nie wybiera się miast najbliżej miejsca zamieszkania, można kształcić się w dowolnym miejscu.

Natalia Gozdowska dzieli się biznesowymi sposobami na kształcenie pracowników: to programy stażowe, mentoringowe, a także coraz popularniejsze programy odwróconego mentoringu, gdzie młodzi ludzie uczą starszych swoich umiejętności.
Rozwój może doprowadzić do sukcesu, a gdy już się go osiągnie, wcale nie jest łatwiej. Rosną oczekiwania wobec ciebie, stawiane przez otoczenie i samego siebie.

Jak sobie radzić z sukcesem? O tym na ABSL Summit mówi Anna Szafraniec-Rutkiewicz - kolarka górska, złota medalistka mistrzostw Polski w cross-country, srebrna medalistka mistrzostw świata w kolarstwie górskim w 2002, złota medalistka mistrzostw świata w sztafecie MTB. Sportowczyni radzi, by inspirować się tymi osobami, które odnoszą sukcesy i sprawdzać, jak to robią. Sama ogląda dużo filmów i czyta biografie uznanych sportowców. Najważniejsze jest jednak, by ciągle motywować siebie do dalszej pracy.

- Wiele razy nie chciało mi się iść na trening, każdy ma momenty zmęczenia, ale żeby osiągać sukcesy, musisz wychodzić ze swojej strefy komfortu - mówi Anna Szafraniec-Rutkiewicz.

W agendzie ABSL Summit można znaleźć wiele tematów poświęconych gospodarce polskiej i światowej, ekonomii, ESG czy AI. Większość paneli poświęcono różnym aspektom obecności człowieka w biznesie, bez którego żadna firma nie będzie rozkwitać.

ABSL Summit odbyło się w Krakowie w dniach 3-5 czerwca.

podziel się

  • facebook
  • linkedin
  • twitter
  • pinterest
  • email

tagi

re:
Biznes nie kwitnie bez człowieka
VIEW

następny artykuł
Re:view lubi ciastka. A ciastka to cookies. Re:view na Twoim mobajlu, kompie czy tabku to ciastka na talerzu. I to oznacza, że się na nie zgadzasz. Ok
Chcę dowiedzieć się więcej