fbpx

RE:
VIEW

Hype
9:30

TED: Idee warte propagowania

Na początku był skrót. TED czyli "Technology", "Entertainment" i "Design". Był rok 1984. I właśnie wokół technologii, rozrywki i designu rozgrywały się pierwsze konferencje naukowe TED, których celem od zawsze jest popularyzowanie „idei wartych propagowania".

Autor:RE:VIEW
Opublikowano:07 GRU, Sobota

TED promieniował w świat z Kalifornii. Bliskość Doliny Krzemowej spowodowała, że pierwsze edycji konferencji dotyczyły głównie tematyki technologicznej, stopniowo jednak rozszerzano zakres tematyczny o zagadnienie związane z nauką, kulturą, procesami społecznymi.

Każdy TED to prelekcje na żywo. Każdy mówca dostaje przed publicznością maksymalnie 18 minut, choć większość prelegentów potrafi zmieścić się w krótszym czasie. Identyczna jest oprawa graficzna (kolor czerwony, logo TED, punktowe światło), podobny schemat prezentacji wyświetlanych na ekranie za mówcą. 

Przez minione dekady na konferencjach wystąpiło wiele znanych osobistości świata technologii, nauki, polityki czy kultury, m.in. Bill Clinton, Richard Dawkins, Bill Gates, Stephen Hawking, Naomi Klein, Colin Powell czy Edward Snowden.

Globalna kariera TED to lata dwutysięczne. Wówczas  konferencjo pod tą marką namnożyło się nieco na kontynencie amerykańskim, a z racji rozwoju internetu rozpoczęto udostępniane prezlekji online na licencji Creative Commons na stronie www oraz kanale YouTube. Aktualne jest ich tam już kilka tysięcy, a liczba obejrzeń przekracza miliard.

A że czas nieubłaganie biegnie do przodu, więc zarówno tematyka, jak i oprawa czy globalna społeczność skupiona wokół marki TED zmienia się z sezonu na sezon. Jednym z pomysłów na popularyzowanie "idei wartych propagowania" są zbliżone formatem i oprawą mniejsze konferencje TEDx. Mogą być organizowane przez każdego, kto otrzyma bezpłatną licencję od organizacji oraz będzie stosował się do ściśle określonych reguł prezentacji.

TEDx-y nie mogą przynosić zysków, a koszty pokrywać mogą opłaty za wstęp lub sponsorzy. Prelegenci nie otrzymują wynagrodzenia i zgadzają się na publikację nagrania na koncie TEDx w portalu YouTube na licencji takiej samej, jak prelekcje TED oraz na ewentualny montaż nagrania i emisję na stronie TED.com.

W Polsce cyklicznych TEDx-ów jest już kilkanaście, wśród nich jeden z najbardziej aktywnych: TEDx Kazimierz. Jednym z wydarzeń, jakie mocno promują, jest TEDxKazimierzWomen, jaki odbywa się 7 grudnia 2019 w krakowskim teatrze Barakah.

Edycja skierowana głównie do kobiet to łącznik z globalnym TEDxWomen - globalną konferencją pod szyldem TED. Na scenie przedstawiają się kobiety, które zdaniem organizatorów przyczyniają się do globalnych zmian i pomagają kształtować przyszłość.

Kolejnym gościem #intREview jest Wioletta Dec, wraz z Richardem Lucasem i Aliną Usyk współorganizatorka TEDxKazimierzWomen. Z TEDx Kazimierz związana od 2014 roku.

Z rozmowy dowiecie się m.in.:

Czym jest TED?

Czym jest TEDx?

Skąd pomysł na TEDxKazimierzWomen?

Kolejne #intREview przed Wami...

 

 

 

 

 

podziel się

  • facebook
  • linkedin
  • twitter
  • pinterest
  • email

tagi

re:
TED: Idee warte propagowania
VIEW

następny artykuł
Re:view lubi ciastka. A ciastka to cookies. Re:view na Twoim mobajlu, kompie czy tabku to ciastka na talerzu. I to oznacza, że się na nie zgadzasz. Ok
Chcę dowiedzieć się więcej