fbpx

RE:
VIEW

Uber: emisji zero, zieleni mnóstwo

Green jak ekologia. Green jak trend. Green jak wyzwanie na przyszłość. Za ileś lat będziemy poruszać się głównie elektrykami. Uber wyczuwa ten kierunek rozwoju i chce "powszechnej elektryfikacji miast"

Autor:RE:VIEW
Opublikowano:30 MAJ, Czwartek

Zielony samochód Ubera pokrywa mech. Gęsty, sprężysty chrobotek reniferowy z norweskich łąk. Emituje tlen, pachnie, poprawia samopoczucie. Aż szkoda, że taki właśnie pojazd nie weźmie Cię w punktu A do punktu B. Zamiast niego po kilku ruchach palcem w aplikacji Uber pojawia się w 100% elektryczny wóz. Uber Green.

- Na co dzień nasze elektryczne samochody nie będą aż tak "zielone". Za to napędzać je będzie w 100% elektryczna energia. Uber Green to przyszłość i my chcemy testować takie rozwiązania właśnie tu, w Krakowie, w tak ważnym dla rozwoju naszej firmy mieście - uśmiecha się Ilona Grzywinska-Lartigue, Senior Communications Manager, Europe at Uber.

Oferta jest prosta: chcesz jechać w kurs elektrycznym samochodem - klikasz w opcję #UberGreen w aplikacji. Czekając na pojazd możesz pomyśleć o sobie pozytywnie bo przyczyniasz się tym samym do zmniejszenia zanieczyszczenia powietrza oraz emisji CO2.

- Ale ma to też dodatkowe plusy. Dzięki już istniejącym przepisom możesz poruszać się Uber Green szybciej po mieście korzystając z buspasów. Oraz zamawiać samochody z kierowcą w okolice, gdzie mogą wjeżdżać tylko te z napędem elektrycznym - wylicza Grzywińska-Lartigue.

Zielony puls miast

Na razie podobne rozwiązania Uber udostępnił pilotażowo tylko w europejskich miastach – w Londynie, Paryżu, Amsterdamie, Lizbonie, Porto, Bukareszcie, Kijowie, czy Monachium. Krakowski pilotaż potrwa 3 miesiące. Kurs elektrycznym samochodem ma cenowo podobny do Uber Select czyli nieco droższej taryfie. Firma oczekuje, że w Krakowie z tej opcji skorzysta nawet 10 tys. osób.

Dlaczego Kraków? - Wybraliśmy to miasto bo wciąż boryka się z problemem smogu, a nasze rozwiązanie pozwala ograniczać szkodliwe substancje w powietrzu dość znacząco - wyjaśnia Ashkan Kebriti, General Manager, Central & Eastern Europe at Uber.

W komunikatach firma podaje, że po uruchomieniu usługi w portugalskim Porto udało się zmniejszyć emisję CO2 aż o 23 tony. Jeszcze lepsze wyniki zanotował rumuński Bukareszt, gdzie w powietrzu znalazło się mniej o 64 tony dwutlenku węgla.

Kraków ma więc szansę, aby pójść w ślady wspomnianych miast. Ale może też dzierżyć pałeczkę pierwszeństwa w liczbie samochodów elektrycznych w przeliczeniu na jednego mieszkańca. Na razie w Polsce "elektryki" to mniej niż 1% wszystkich aut na krajowych ulicach. Za największe wyzwanie analitycy branży uznają brak optymalnej infrastruktury do ładowania.

Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego po naszych ulicach jeździ obecnie 5641 osobowych pojazdów elektrycznych, a tylko od początku roku do końca kwietnia liczba zarejestrowanych “elektryków” wyniosła 1385, co oznacza wzrost aż o 104% – podaje amerykańska firma w komunikacie.

Dyskusje pełne tlenu

Z okazji uruchomienia usługi Uber Green w Studio Vintage przy Kamiennej 11 w Krakowie odbyła się debata o problemach z zanieczyszczeniami powietrza w miastach i współpracy regionów z prywatnymi podmiotami w rozwiązywaniu tych palących (duszących) kwestii.

Debatę prowadził Rafał Romanowski z Re:view a wzięli w niej udział Piotr Woźny pełnomocnik premiera ds. Programu "Czyste Powietrze", Maciej Mazur z Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych - PSPA , Łukasz Franek dyrektor Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie, Emil Wróblewski wiceprezes Fundacja #13 Centrum Zmian Klimatu i Zrównoważonego Rozwoju oraz Ashkan Kebriti z Uber.

Krakowska aktywność Ubera nie powinna dziwić. Właśnie tutaj działa już specjalny zespół inżynierów pracujących nad produktem pod nazwą Jump. To system rowerów miejskich i elektrycznych hulajnóg wypożyczanych przez aplikację. W krótkim czasie mają one zainfekować wirusem "electric-bicycle-sharing" cały świat. Plus zrewolucjonizować sposób poruszania się po miastach.

Jump testowany był pierwotnie w Chicago, Waszyngtonie i San Francisco. Aktualnie przygotowywany jest do uruchomienia w Berlinie. System oparty jest o geolokalizację (podobnie jak krakowskie Wavelo). Rower będzie można wypożyczyć oraz pozostawić w dowolnym miejscu za pomocą dedykowanej aplikacji i generowanego kodu.

40 mln dla 40 mln

Pierwsze pierwsze poza Stanami Zjednoczonymi inżynieryjne centrum Uber Jump to kontynuacja wartej 40 mln złotych ofensywy Ubera na Kraków, która rozpoczęła się we wrześniu 2016 roku otwarciem w Browarze Lubicz centrum usług "największego (niegdyś) startupu świata", a obecnie wielkiej firmy specjalizującej się w rozmaitych formach usług (m.in. Eats a teraz Green), serwisowaniem, pomocą techniczną, kontaktem z klientem.

Krakowskie Center of Excellence ma podwoić zatrudnienie. Firma ma zainwestować w Kraków 26 mln zł oraz dodatkowo 11 mln zł w centrum inżynieryjne.

Uber ma 10 biur Center of Excellence (Chicago, Phoenix, San Jose, Sao Paulo, Limerick, Kraków, Kair, Lizbona, Hyderabad, Manila). Zatrudnia 300 osób, m.in. Polaków, Białorusinów, Chorwatów, Czechów, Francuzów, Niemców, Ukraińców, Włochów, Hiszpanów i Węgrów.

40-milionowa Polska to teraz jeden z głównych obszarów biznesów Ubera. Równolegle firma rozwija się w Warszawie. O ile Kraków ma dostarczać najnowsze technologie, stolica ma się stać biznesowym sercem firmy na Europę Centralną.

podziel się

  • facebook
  • linkedin
  • twitter
  • pinterest
  • email

tagi

re:
Uber: emisji zero, zieleni mnóstwo
VIEW

następny artykuł
Re:view lubi ciastka. A ciastka to cookies. Re:view na Twoim mobajlu, kompie czy tabku to ciastka na talerzu. I to oznacza, że się na nie zgadzasz. Ok
Chcę dowiedzieć się więcej