RE:
VIEW

Startup
2:45

Otwierasz lodówkę a tam... Nokia

Nokia wciąż na topie. Ale już nie jako matka kultowego modelu komórki 3310, a raczej nowoczesna firma ścigająca najgorętsze trendy. I choć jej założycielami nie są ani Steve Jobs, ani Bill Gates, fińska Nokia chce najlepsze pomysły opracowywać w... garażu

Autor:RE:VIEW
Opublikowano:19 WRZ, Środa

- Nokia Garage otwieramy po to, aby pracowało się lepiej. W luźniejszej atmosferze, bez presji wyniku, na styku twardych kompetencji i umiejętności miękkich. Garażowa atmosfera sprzyja owocnym pomysłom, a tych Nokia potrzebuje, żeby rozwijać się równie prężnie, jak w naszych złotych czasach. Wówczas niemal połowa mieszkańców Ziemi miała nasz telefon w kieszeni. Jest się czym inspirować i nad czym pracować. Najlepiej wspólnie - deklaruje Agnieszka Pasek, Creative Strategy Designer Nokia Poland. W biurowcu przy ul. Szybowcowej 2 mieści się teraz pierwsza tego typu placówka w Polsce, a na pewno pierwsza w mocnym biznesowo Wrocławiu.

Fińskie organizacje upodobały sobie Wrocław. Największa z nich, Nokia, zatrudnia tu ponad 4 tys. inżynierów, ale słynna marka z Finlandii obecna jest też w tech-labach w Warszawie, Bydgoszczy, Łodzi i Krakowie. Łącznie to ponad 6 tys. osób jednego z najszybciej rosnących oddziałów w strukturze firmy.

Choć wielu kojarzy Nokię z szalenie popularną dekadę temu technologią GSM, aktualnie fińska firma nie ma wiele z telefonią wspólnego. Choć przespała dziejowy moment wzniecenia mody na smartfony, chce szybko wrócić do czołówki brandów wytyczających wiodące szlaki w technologiach. A że w temacie "smartfon" niewiele już da się wymyślić, inżynierowie Nokii próbują swych sił w ambitnych projektach w obszarach wykorzystywanych m.in. przez smartfony. Na tapetę biorą m.in. szybki internet 5 generacji (5G), Internet Rzeczy (IoT), uczenie maszynowe, sztuczną inteligencję czy rozszerzoną rzeczywistość.

Gorące technologie z gorącej Suomi

I to próbują z powodzeniem. Już teraz rozwiązania Nokii w temacie np. smart city stosowane są w kilkudziesięciu miastach i metropoliach świata. W Polsce Nokia aktywnie współpracuje m.in. z Wrocławiem (inteligentne przystanki) czy Wałbrzychem (inteligentne systemy zarządzania wywożeniem śmieci). Firma chce być aktywna na wszystkich kontynentach i w każdej z wiodących, przyszłościowych dziedzin. Zdaniem jej przedstawicieli to wcale nie porywanie się z motyką na słońce tylko... realne działanie zgodne z duchem czasów.

- Współcześnie ten, kto pozostaje w technologiach w tyle, przegrywa. Nie da się funkcjonować jako dobrze postrzegana firma bez aktywności w 5G, IoT, AI czy machine learning. Naszą przewagą jest jednak wieloletni know how wielkiego przedsiębiorstwa, świetnie wykwalifikowana kadra inżynierów, programistów czy testerów, a przede wszystkim podejście do podejmowanych prac - ocenia Agnieszka Pasek.

Otwarcie Nokia Garage we Wrocławiu to odpowiedź na coraz wyraźniej rysujące się trendy. Firma z małej wsi pod fińskim Tampere obrała nowy wektor rozwoju i coraz chętniej czerpie pomysły od młodego pokolenia. A to coraz mniej chce pracować przy biurkach czy zamkniętych boksach, a bardziej ceni sobie przestrzeń, pracę w mniej stresujących warunkach, biurka na stojąco czy home-office. Atrakcyjne są również laby produkcyjne, w których w czasie lub po pracy można pracować nad pobocznymi projektami.

Innowacyjne laboratoria

Taki model spotykany jest w organizacjach coraz częściej, dość wspomnieć np. satelitarnie ustawione w strukturze giganta medialnego Deutsche Telekom biura Hubraum w Berlinie, Krakowie i TelAwiwie, z których raz po raz płyną do niemieckiej centrali ożywcze pomysły. Młodym pracownikom i stażystom udostępnia się, najczęściej post-przemysłową, przestrzeń, internet oraz dostęp do bazowego cateringu. "Odwdzięczają się" monitoringiem tego, co w telekomunikacyjnych trendach piszczy oraz nieszablonowymi rozwiązaniami, z których niektóre można przekuć w dobry biznes.

Innovation Lab - tak nazywa się specjalnie dedykowane nowym technologiom laboratorium działające od listopada 2017 w krakowskiej siedzibie Sabre Polska przy ulicy Wadowickiej. Powstało, aby w wolnym (ale nie tylko) czasie pracownicy Sabre mieli... pełne ręce roboty. Można tu tworzyć, kroić, wypalać, podłączać, testować, podpinać, programować wszelkie urządzenia, których zastosowanie może okazać się zasadne w przyszłości. W Innovation Lab - wg zamierzeń projektu - pracownicy firmy mają czuć tzw. swobodę twórczą, aby to, co obmyślają, mogło przydać się, nie tylko im, ale i firmie i jej klientom.

Premierowa Nokia Garage

Nokia z ideą "garaży" wystartowała już kilka lat temu. Wrocławskie przestrzenie Nokia Garage również zwracają się ku młodym innowatorom z pomysłami dając im specjalnie zaprojektowane wnętrza. - Młoda generacja wychowała się już na internecie. Naturalnym etapem ich rozwoju będzie wejście w nowy obszar, definiowany m.in. przez ultra-szybką sieć, pomoc w codziennym życiu czy rozwiązywanie bolączek dzięki sztucznej inteligencji, samo-sterujące i samo-serwisujące się urządzenia. Wszystko to można tworzyć, testować i wdrażać na miejscu - mówi Agnieszka Pasek. Nie ukrywa, że model pracy, jaki swym gościom proponuje Nokia Garage różni się od stereotypowego "siedzenia przy biurku".

- Udało się nam stworzyć przestrzeń, która jest kreatywna i umożliwia pracę w bardzo wielu konfiguracjach. Możemy indywidualnie, możemy w grupie w różnych metodach twórczego rozwiązywania problemów. Możemy na huśtawkach, na fotelach. Może cokolwiek wydrukować w 3D. Każdy innowator, który będzie chciał z nami współpracować jest inny. Każdy produkt jest inny. I żeby je rozwijać przestrzeń musi być maksymalnie elastyczna.

Przedstawiciele Nokii nie ukrywają, że chcą teraz brać sprawy we własne ręce. - To jest obopólna korzyść: my jako Nokia możemy udostępniać ekspertów, wiedzę, technologię. A z drugiej strony spotykać świat zewnętrzny: energię, nowe pomysły, zupełnie nową perspektywę. Nokia Garage jest miejscem dla każdego, kto chce razem z nami współtworzyć szeroko rozumianą innowacyjną rzeczywistość - słyszymy we wrocławskiej siedzibie firmy.

- Każdy zna hasło "Nokia Connecting People". Ale teraz idziemy o krok dalej - Agnieszka Pasek oprowadza Re:view po nowej inicjatywie, która podzielona jest na 3 części: „Creative Zone”, „Maker Space” oraz „Lab”. Część kreatywna to huśtawki, pufy z miękkich materiałów, nieszablonowych ramach i wymyślnych fotelach. Pomysły można zapisywać na tablicach, ścianach, filarach, stołach a nawet oknach. Maker Space to obszar produkcji prototypów, zaś Lab to miejsce testów na platformach 5G oraz IoT.

Jeśli chcecie popracować z Nokią nad innowacjami w technologiach wystarczy na chwilę przestać oglądać Re:view i odwiedzić stronę www.nokiagarage.pl. Albo napisać maila na adres: hello@nokiagarage.pl. My czuliśmy się tam świetnie!

Nokia, powodzenia!

podziel się

  • facebook
  • linkedin
  • twitter
  • pinterest
  • email

tagi

re:
Otwierasz lodówkę a tam... Nokia
VIEW

następny artykuł